Lindra nästäppa

Täppt näsa, det kan bero på flera saker. Det kan komma i samband med att man är förkyld, men det kan även ske på grund av allergier, känsliga slemhinnor, graviditet eller att man använder nässpray i tid och otid. Hur lindrar man då nästäppa på bra sätt? Ett sätt är att använda nasoferm. På www.nasoferm.se kan du läsa mer om det. Sedan är det inte fel att duscha före läggdags. Dels blir du avslappnad, dels så gör den varma ångan under för din näsa! Om en dusch inte känns lockande kan man också koka upp en gryta med vatten och sätta ansiktet över den för att snabbt få upp ånga i näsborrarna. 

Rinnande näsor är oftast problem när man äter kryddstark mat, men har du täppt näsa kan du testa att äta för att det ska ske med mening. 

Snabb lindring av nästäppa

Om du vill, testa en akupressurteknik som härrör från traditionell kinesisk medicin för att få snabb lindring. 

Akupressur är en mycket effektiv metod. Den innebär att du applicerar tryck på vissa delar av kroppen med hjälp av fingertopparna, och sedan släpper. Denna behandling ska utföras tre gånger om dagen för att vara effektiv.

  • Tryckpunkt 1 – Örsnibbarna: Massera örsnibbarna försiktigt 10 gånger.
  • Tryckpunkt 2 – Bakom örsnibbarna, längst ner och strax under brosket: Tryck och släpp 10 gånger utan att sätta press direkt på brosket.
  • Tryckpunkt 3 – Ovanför näsryggen, mellan ögonbrynen: Applicera ett lätt tryck till denna del av ansiktet under en minut. Detta är särskilt användbart för att säkerställa att bihålorna inte blir inflammerade eller torra.
  • Tryckpunkt 4 – Under kinderna, i direkt linje med ögonens pupiller: Tryck och släpp på den här delen av ditt ansikte. Denna tryckpunkt hjälper dig att öppna upp bihålorna för att bekämpa igensättningar.
  • Tryckpunkt 5 – Under näsborrarna: Placera dina fingertoppar under näsborrarna och tryck försiktigt i en cirkulär rörelse. Upprepa 10 gånger.
24 feb 2021